Bad Religion

Min Ipod gav till slut upp i höstas efter att ha klarat sig sedan i våras utan displayglas. Det gjorde att jag fick gräva fram den enda mp3-spelare jag ägt innan, ett fint exemplar från 2004 med ett minne på 124 mb, tillräckligt för ca två album i adekvat kvalitet. Nu var det så att jag hade fyllt den med blandade Bad Religion-låtar.

Syftet med låtsamlingen var att bränna ut dom till en gammal kollega som ville ha en ingång till bandet. Det här var disc 2 – andra halvan av bandets långa karriär. Och jag har en soft spot för de skivorna som kom i mitten av nittiotalet – särskilt är The gray race mitt BR-guilty pleasure. Det har mycket att göra med att jag rätt nyligen upptäckt bandet, det var min ingång. Jag hade lyssnat lite grann på Stranger than fiction och sedan gått över till TGR som nyss kommit ut. Det gamla BR existerade inte för mig ännu. Det här var också första skivan (om man bortser från den där luddiga Into the unknown-perioden som jag aldrig fattat vad den handlar om) som bandet gjorde utan mr. Brett. Trots det gillar jag verkligen skivan. Trots att det fina med BR är balansen mellan Greg Graffins och Bretts låtar. Och jag älskar bådas låtskrivande av olika anledningar. Greg Graffin är akademiker och fil dr, hans låtar är raka och lite fyrkantiga och innehåller svåra ord. Mr. Brett har varit heroinist, hans låtar är lite friare i form och meter och kan handla om såna saker som kärlek. De kan också innehålla svåra ord men inte lika många. På Recipe for hate tycker jag kontrasterna mellan låtskrivarna är som tydligast. Typiska andra hållpunkter och kännetecken för respektive låtskrivare:

Om ord som ubiquitous, discomfiture, rectilinear osv är med – Greg Graffin
Om låten innehåller slide-gitarr – Mr. Brett
Om litteratur nämns – Båda
Om det är Jack Kerouac – Mr. Brett
Om denna låter som kurslitteratur för en naturvetare – Greg Graffin

Och nu släpper alltså bandet ett sprillans nytt album som jag nyss satt tänderna i. Efter en första genomlyssning är ett intryck (förutom att det är piggt och bra!) att det är gott om referenser till tidiga låtar, det är flera små passager som får mig att tänka på No Control. Lyssna t ex på The island från nya skivan och jämför med gamla Henchman. Det finns till och med med ett ”watch o’..” Eller jämför introna till Hello cruel world och Progress.

Nu är frågan: ska jag åka till Storsjöyran för att se dom? Jag tror jag måste!

16 kommentarer on “Bad Religion”

  1. Han1 skriver:

    Älskar när du jämför låtskrivarna sådär! Jag har inte tänkt så mycket på det förut, men nu när jag läste det du skrivit satt jag verkligen och nickade med. Har lyssnat igenom True north nu och inspirerad av din text så körde jag gissning av låtskrivare. Sedan kollade jag facit på Wikipedia, hade 10 rätt av 16. Ändå ok, tycker jag. Och då vill jag påpeka att jag hann gissa Gurewitz på Dharma… innan sången kom in. Graffin skulle aldrig göra en låt med sådan rytmik.

    Håller med om att det är piggt! Snärtig produktion och snärtiga trummor. De har säkert någon yngre förmåga nu, en 50-åring skulle sällan palla att lira sådär.

    Min favorit är Robin Hood in reverse!

    • dubbelpipan skriver:

      Ah, wikipedia! Men var hittar du det? Jag har kollat lite på allmusic och där står nästan alla nya låtar som Graffin/Gurewitz. Och det stämmer väl kanske inte… Jag har en Brett-låt från förra skivan som känns så typisk han. Denna

      Och Dharma… är riktigt mycket Brett!

      Brooks Wackerman (klockrent namn!) har varit med sen Process of belief. Det känns som att det är lika mycket hans förtjänst som att Brett kom tillbaka som gjorde den skivan så grym. Jag älskar den!

      • Han1 skriver:

        Ja, den var mycket Brett! Upptrappningstrummor (som i Stranger than fiction, låten) och så det där melodiskt vemodiga som man gillar med hans låtar. Väldigt catchy, den lät lite som Jessie’s girl där ibland…

        Brooks Wackerman, som du skriver, vilket namn. Låter porrskådis eller bara plain hittepå!

        Så Process of belief är värd att kolla in? Har typ inte lyssnat på någon skiva sedan Gray race. Förutom True north då.

      • dubbelpipan skriver:

        POB borde du lyssna på. Den har allt, snabba låtar, korta låtar, längre låtar, vemodiga låtar… Och förra skivan Dissent of man (också snyggt omslag i samma stil som True north) var riktigt bra tycker jag. Lite ojämn men klart lyssningsvärd.

        Dom där upptrappningstrummorna har jag aldrig refelekterat över, ska lyssna noggrannare på dom. Haha, jag gillar att du jämför med Jessie’s girl. Inte helt taget ur luften…

      • Han1 skriver:

        Ok, ska lyssna på POB.

        Upptrappningstrummor ja, eller ”soultrummor”, som jag och mina gamla kompisar brukar säga. Det är ju ofta med i soullåtar, t ex Alright med Stevie Wonder. Är väl helt enkelt att man slår på virveln i varje takt.

      • Han1 skriver:

        Uptight heter den ju.

    • dubbelpipan skriver:

      Ah, såna trummor! Då är jag med…

  2. Han1 skriver:

    Läste också att de med True north fått sin bästa placering på amerikanska albumlistan, någonsin. Plats 19. Det tyckte jag var lite kul. Även om det såklart inte krävs alls lika stora volymer nu för att komma upp högt.

  3. Han1 skriver:

    Rolig Sham 69-blinkning i RHIR också. ”When the kids are united they can never be divided, but that was yesterday, there’s a brand new sham (ordvitsen!!!) today.”

  4. Han1 skriver:

    Håller med om likheterna med äldre låtar!

    Förutom de du nämnde är ju riffen till Land of endless greed och Do what you want rätt lika och så fick jag nån liten likhetskänsla mellan In their hearts is right och You. Och är det en skvätt When? i The island?

    Snyggt omslag också!


Kommentera

